Virksomhedsøkonomi B




Ny ordning

Torsdag den 10. december 2020
kl. 09.00-13.00

Vejledning


Dette opgavesæt består af 4 opgaver. Til hver opgave er der et antal spørgsmål med en vejledende vægt, som benyttes ved bedømmelsen af den samlede opgavebesvarelse.

Alle opgaver besvares uafhængigt af hinanden. Til opgaverne medfølger en Excel-fil med en række bilag, der indeholder data og skabeloner. Desuden medfølger en Word-fil, hvor alle spørgsmålene fremgår.

Download:

Word-filen med alle spørgsmålene kan hentes her.

Excel-filen med alle bilag kan hentes her.

Husk:

Gem filerne på din disk, inden du begynder at anvende dem.

Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under eksamen.



Opgave 1


Virksomhedsanalyse


Flying Tiger Copenhagen er en dansk detailkæde, der sælger egne designvarer til lave priser. Virksomhedens ca. 900 butikker fordelt på 27 lande har 1.000 permanente produkter i sortimentet. Der lanceres desuden nye limited edition kollektioner hver anden uge. Hertil kommer sæsonprodukter til fx påske, jul, halloween og Valentine’s day. Sortimentet er inddelt i en række produktgrupper: skønhed & tilbehør, elektronik, mad, leg, hobby, bolig, fest samt kontor & skole.

193303_logo flying tiger copenhagen t

Virksomheden udtaler: ”Vores butikker tilbyder nye, sjove og anvendelige produkter til attraktive priser.”

Flying Tiger Copenhagens historie går tilbage til midten af 1980’erne, hvor Lennart Lajboschitz og hans kone solgte paraplyer på loppemarkeder. Ægteparret åbnede den første Zebra-butik i København i 1988. Butikken solgte til at begynde med kun paraplyer, solbriller, strømper og overskudsvarer. Den første Tiger-butik åbnede i København i 1995. Alle butikkens varer kostede 10 danske kroner. Lennart Lajboschitz fik stor succes med sine Tiger-butikker, og detailkæden blev verdensomspændende.

I 2012 blev Tiger-kæden solgt til kapitalfonden EQT for kr. 1,5 mia. Lennart Lajboschitz beholdt dog 28 pct. af selskabskapitalen og fortsatte som bestyrelsesmedlem. I 2016 skiftede Tiger navn til Flying Tiger Copenhagen. Ved udgangen af 2016 var der således 745 Flying Tiger Copenhagen-butikker i 30 forskellige lande.

Virksomhedens mission:
”Flying Tiger Copenhagen er en virksomhed med et formål. Vi designer og sælger produkter, der bringer dig tættere på andre. Alle produkter i butikkerne er, selvom de er små, simple og sjove, designet til at skabe relationer og gøre folk glade. De er katalysatorer for et rigere liv, og de repræsenterer meget mere værdi end prisen antyder.

For at nå vores formål, laver vi produkter, der er mulige for alle at købe, og vi producerer dem med tanke på vores kunder og de resurser vi deler. Vi er tilstede, hvor vores kunder er. Globalt. I butikker og online.”

Flying Tiger Copenhagen skriver også:
  • Vi designer ikke for at gøre ting pæne
  • Vi tilføjer lidt ekstra til det ordinære
  • Vi har altid det, du mangler
  • Vi har det, du drømmer om
  • Vi har det, du ikke vidste, fandtes
  • Et rigere liv koster ikke en formue

Se video om Flying Tiger Copenhagen:



Efter salget til EQT i 2016 havde Flying Tiger Copenhagen store vækstplaner, og målet var at nå 1.500 butikker i 2020. Vækstplanerne er i dag kasseret, da virksomheden de senere år har haft udfordringer med salget i de eksisterende butikker og med åbning af nye.

I 2019 beskæftigede Flying Tiger Copenhagen ca. 5.700 medarbejdere. Omsætningen var kr. 5.226,3 mio. og resultatet før skat var kr. - 25,6 mio. Flying Tiger Copenhagen er et brand-name, og virksomhedens juridiske navn er Zebra A/S.

Til denne opgave foreligger der følgende materiale:

Artikler: Nøgletal:
  • Bearbejdede regnskabs- og nøgletal for Zebra A/S for årene 2017 - 2019. Se bilag 1 i Excel-filen.




Spørgsmål 1.1 - 1.6


1.1 (10 %)
Redegør med udgangspunkt i det vedlagte materiale for, hvilke forhold der har haft betydning for den økonomiske udvikling i Flying Tiger Copenhagen.

1.2 (15 %)
Analyser, hvordan de fundne forhold har påvirket udviklingen i indekstallene for indtjening og kapitaltilpasning fra 2017 til 2019. Se spørgsmål 1.1.

Nøgletallene fremgår af bilag 1.

1.3 (10 %)
Vurder, hvordan indekstallenes udvikling har påvirket overskudsgraden og aktivernes omsætningshastighed fra 2017 til 2019.

Nøgletallene fremgår af bilag 1.

1.4 (5 %)
Forklar, hvorfor egenkapitalens forrentning er negativ i 2019.

Nøgletallene fremgår af bilag 1.

1.5 (5 %)
Vurder, hvilke vækststrategier Flying Tiger Copenhagen bruger.

1.6 (5 %)
Diskuter, om det er en fordel for Flying Tiger Copenhagen at åbne en webshop.



Opgave 2


Omkostninger og indtjening


Helsekarma.dk er en dansk online helseshop, der forhandler helsekostprodukter. Der er over 18.000 produkter i sortimentet omhandlende kosttilskud, vitaminer, mineraler og naturlægemidler mm. Helsekarma.dk har en 100 % digital forretningsmodel og har aldrig haft fysiske butikker. På den måde har det været muligt at skabe en tilfredsstillende økonomi på trods af priskonkurrence og store omkostninger til varehåndtering på lageret og i distributionen.

Helsekarma.dk er i forhandling med en fynsk producent af økologiske fermenterede urteekstrakter. Virksomheden overvejer at indkøbe urteekstraktet Sund50+. Ekstraktet er rettet mod kvinder i alderen 50 år og ældre. Mange kvinder i denne alder er fokuserede på deres helbred og sundhed. De er derfor villige til at betale en forholdsvis høj pris for helseprodukter - især når de er danske og økologiske. Helsekarma.dk kan indkøbe en flaske Sund50+ til kr. 130 og ønsker at opnå en dækningsgrad på 60 % ved salget af varen.

Helsekarma.dk mener, at det vil være nødvendigt at iværksætte en reklamekampagne for Sund50+, hvis den kommer i sortimentet. Fra lignende kampagner ved Helsekarma.dk, at kampagnen vil koste kr. 20.000.



Spørgsmål 2.1 - 2.3


2.1 (5 %)
Vurder, hvilke fordele Helsekarma.dk opnår, når forretningsmodellen er 100 % digital.

2.2 (5 %)
Beregn salgsprisen og dækningsbidraget for en flaske Sund50+ , når dækningsgraden skal udgøre 60 %.

De nødvendige informationer fremgår af bilag 2.

2.3 (5 %)
Beregn, hvor meget afsætningen af Sund50+ mindst skal stige med, for at det vil være lønsomt at gennemføre reklamekampagnen.



Opgave 3


CSR og CSR-rapportering


LCH EcoPrint A/S er et dansk trykkeri, der producerer tryksager og emballage. Tryksager omfatter fx brochurer, blade, bøger, årsrapporter, kataloger og magasiner. Emballage omfatter fx kartonemballage til parfume og babyudstyr samt fødevareemballage som æsker og servietter.

LCH EcoPrint A/S blev etableret i 1946 og var i rigtig mange år en lønsom virksomhed. I starten af 00’erne kom virksomheden i økonomiske vanskeligheder. De digitale muligheder reducerede trykkerimarkedets størrelse væsentligt, og mange trykkeriopgaver blev tabt til lavtlønslande i Østeuropa og Asien. Situationen var så alvorlig, at virksomhedens direktør i dag siger: ”Det er kun på grund af vores bæredygtighedssatsning, at vi overhovedet eksisterer endnu med 45 arbejdspladser.”

Redningen for LCH EcoPrint A/S blev nemlig en bæredygtighedssatsning med en ny CSR-strategi med fokus på samfundsansvar og opnåelse af certificeringer - altså en omstilling af hele virksomheden til en miljø- og klimavenlig grafisk virksomhed. I dag er LCH EcoPrint A/S blot det andet trykkeri i verden, der er certificeret efter cradle-to-cradle-standarden. Alle tryksager er derfor 100 % nedbrydelige.

LCH EcoPrint A/S er desuden CO2-neutral, bruger el-lastbiler, anvender plantebaserede trykfarver i produktionen og rådgiver sine kunder om miljøvenlig papiranvendelse.

Satsningen har været så stor en succes, at LCH EcoPrint A/S har bibeholdt de 45 arbejdspladser. Der er også opnået vækst i omsætningen, så den udgør kr. 46,4 mio. i regnskabsåret 2019/20, og balancesummen er vokset til kr. 56,4 mio. pr. 30.09.2020 som følge af investeringer i nye processer og produktionsudstyr.

Om væksten i omsætningen siger direktøren: ”30 % af kunderne hos LCH EcoPrint A/S havde virksomheden ikke kontakt med for tre år siden.”



Spørgsmål 3.1 - 3.3


3.1 (5 %)
Vurder, om LCH EcoPrint A/S har pligt til at redegøre for samfundsansvar i sin årsrapport for 2019/20.

3.2 (5 %)
Vurder, hvordan LCH EcoPrint A/S’ satsning på bæredygtighed har påvirket værditilbuddet til kunderne.

3.3 (5 %)
Forklar, hvordan det kan være lønsomt for LCH EcoPrint A/S at satse på bæredygtighed.



Opgave 4


Registreringssystemet og rapportering


Nature Care A/S er en dansk kosmetikvirksomhed, der sælger kosmetik til kvinder. Produkterne er økologiske og certificerede med bl.a. det nordiske Svanemærke og det internationale COSMOS ORGANIC. Nogle af produkterne har tillige den veganske certificering Vegan Trademark.

Nature Care A/S har et bredt sortiment indenfor hud-/kropspleje og solbeskyttelse. Alle produkter bliver udviklet, produceret og markedsført fra Danmark. Nature Care A/S står ikke selv for produktionen. Den sker hos en leverandør i Randers, der producerer hele Nature Care A/S’ sortiment.

Virksomheden var i mange år kun på det danske marked, men er i de sidste tre år geografisk ekspanderet til Sverige, Norge og Holland. Virksomheden har store vækstplaner for de kommende år, hvor hele Europa er det næste skridt. I 2021 er udvidelse til Belgien og Schweiz allerede planlagt.

Økonomifunktionen i Nature Care A/S har hidtil bestået af en enkelt medarbejder, men arbejdsmængden er dog blevet for stor for én person. Derfor søger Nature Care A/S lige nu en økonomichef, der skal have ansvaret for hele bogholderiet. Det omfatter fx alle betalinger, indberetninger til Danmarks Statistik, den økonomiske rapportering og udarbejdelse af nødvendige analyser til direktion og bestyrelse.

Den nuværende økonomiassistent er ved at udarbejde årsrapporten for 2019/20. Hun har udskrevet saldobalancen, som fremgår af bilag 3. Hun har også allerede opgjort årets resultat for 2019/20 til tkr. 5.809. Økonomiassistenten har desuden foretaget den årlige varelageroptælling, så hun ved, hvor mange enheder af de enkelte varenumre, varelageret indeholder.



Spørgsmål 4.1 - 4.4


4.1 (5 %)
Redegør for, hvorfor Nature Care A/S løbende skal foretage bogføring.

4.2 (5 %)
Vurder, hvilke konti kontogruppe 1: Nettoomsætning med fordel kan opdeles på.

Saldobalance fremgår af bilag 3.

4.3 (5 %)
Opstil balancen for Nature Care A/S pr. 30.09.2020. Der skal ikke udarbejdes noter.

Saldobalancen fremgår af bilag 3.
I bilag 4 er en skabelon til balancen.

4.4 (5 %)
Forklar, hvordan værdien af balanceposten: Handelsvarer er fremkommet.